METEO

 

 

Een van de theorie-examenvakken is meteo. Wanneer je daar nog niets van weet is het wel een hele kluif. Dat is dan ook meteen het enige negatieve want ik ben zeer gefascineerd door het weer en door wolken in het bijzonder. De natuurkundige processen zijn prachtig en ook complex. Je leert niet alleen over het weer maar ook hoe dat het vliegen beïnvloedt. Ook het lezen van weerskaarten en berichten in een soort steno horen erbij.
Voor een vlucht kijk je naar de weersberichten.
Ik verdeel deze in drie delen:
-Dagen van te voren
-Max. 30 uur van te voren
-Max. twee uren van te voren.
Het eerste deel is te verkrijgen op een aantal websites. Voor echte details moet je meestal wel betalen.
Het tweede deel kun je nog splitsen in een algemene voorspelling...
-Low Level Forecast; Geldig voor 6 uur
en een voorspelling voor/door grote vliegvelden gemaakt.
-TAF; Terminal Aerodrome Forecast; Geldig voor max. 30 uur
Het derde deel wordt METAR genoemd (Meteorological Aerodrome Report) en is ook gratis via knmi.nl te bekijken. Dit weerbericht wordt door grote vliegvelden opgemaakt en is actueel met een trend van maximaal 2 uur.