OPLEIDING

 

1  -  2  - 3

Het verschil tussen een PPL en RPL zit 'm ook in de praktijk exameneisen. Voor je PPL moet je min. 45 uren gevlogen hebben; voor RPL 30. Tijdens de opleiding zul je veel landingen moeten oefenen. Wanneer je dat op Lelystad doet, betaal je daar gemiddeld € 18 voor per landing. Op Teuge is dat € 7 a € 8. En reken op 200 landingen voor je brevet.
Op deze vliegvelden betaal je voor een instructeur tussen de € 25 en € 65.
Er zijn twee vliegvelden waar je echt goedkoop terecht kan: Drachten en Stadskanaal.
Het verschil zit in de landingsgelden en instructiekosten.
Op Drachten betaal je € 90,- huur voor het vliegtuig incl. benzine en instructie. Per jaar betaal je € 250,- contributie en eenmalig € 250,- entreekosten. Op stadskanaal betaal je resp. € 80,- , € 300,- en
€ 250,-. De landingen zijn gratis.
Wanneer je de reiskosten erbij optelt dan kom je nog stukken goedkoper uit. Ik kom uit Amersfoort en ik heb alle kosten op een rij gezet. Benzine voor het heen en weer rijden naar Drachten en naar Lelystad (Theorieopleiding), entreekosten en contributie lidmaatschap, boeken, examengelden, vlieguren, theorielessen, echt alles bij elkaar heeft het me € 6.000,- gekost. Er zijn wel ook kanttekeningen te plaatsen. Ik heb inmiddels mijn SEP gehaald met les van een FI. Het opleidingsniveau ligt duidelijk hoger bij een PPL-opleiding SEP dan bij een RPL-opleiding MLA.