VLIEGVELD

 

 

Vliegvelden worden ruwweg in twee soorten gesplitst, nl 'vliegvelden' en 'groene velden'. Het verschil tussen deze twee is dat op vliegvelden verkeersleiding gegeven wordt en op de groene velden alleen informatie. Je zou ook kunnen zeggen dat op vliegvelden de piloot verteld wordt wat hij/zij moet doen en op groene velden vertelt de piloot wat hij/zij gaat doen. Op vliegvelden heb je ook overal een klaring voor nodig terwijl dat niet geldt voor een groen veld.
De vliegvelden zou je ook nog kunnen splitsen in militair en civiel. Er zijn ook combinaties van die twee: vliegveld Eindhoven en De Kooy. (Den Helder)
 
Dan zijn er groene velden die voor microlights en zweefvliegtuigen beschikbaar zijn. Ook hier zie je vaak allerlei combinaties zoals zweef-
vliegtuigen die op militaire vliegvelden vliegen, enz.
De meeste vliegvelden hebben ook een landingsplaats voor helikopters. Er zijn ook platforms die alleen voor helikopters bereikbaar zijn, zoals bij ziekenhuizen en op zee.
Er zijn in Nederland ook nog de artikel 14 velden. Zo'n veld kan door iedereen aangevraagd worden. Er zijn dan wel strikte beperkingen tot het aantal vliegbewegingen per jaar.